KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 2 W GORZOWIE WLKP. W LATACH 2013/2018
Przedszkole o profilu sportowo – kulturalnym gwarancją sukcesu na teraz i na zawsze.
1) CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA:
Nasze przedszkole mieści się w wolno stojącym, dwupiętrowym budynku z 1910r. Działalność rozpoczęło od 1950r. Obiekt składa się z dwóch sal, kuchni z pomieszczeniem gospodarczym, sypialni, pokoju dydaktycznego oraz kancelarii. Przedszkole posiada także plac zabaw z wyposażeniem sportowo-rekreacyjnym oraz własny ogródek, założony przy współpracy z rodzicami, a teraz pielęgnowany z pomocą dzieci i innych osób.
Obiekt usytuowany jest w centrum na ulicy Drzymały 26A, co umożliwia bezproblemowe dotarcie do celu. Atutem placówki jest bliskość licznych ośrodków kulturalnych: Miejskie Centrum Kultury, Amfiteatr, Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna. Odwiedzamy również pobliskie obiekty sportowe m.in. basen, stadion, obszary użytku publicznego - parki: Siemiradzkiego, Kopernika, Róż oraz Plac Grunwaldzki.
W placówce istnieją dwie grupy wiekowe: 3-4 latki oraz 5-6 latki. W każdej z nich pracują dwie nauczycielki oraz dodatkowo w grupie dzieci młodszych - pomoc wychowawcza.
2) OFERTA EDUKACYJNA: Program 2013/14:
„Ku dziecku”- aut. Barbara Bilewicz-Kuźnia oraz Teresa Parczewska
„Dziecko w swoim żywiole”- aut. Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Kucharska, Justyna Święcicka, Ewelina Wilkos oraz Ewa Wilczyńska.
Program 2014/15:
- Grupa starszaków i maluchów
„Kalendarz Przedszkolaka”- aut. Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała. Programy własne: Działania nowatorskie, realizacja projektów:
- „Przedszkole detektywa Zucha”,
- Akcje charytatywne, ekologiczne, profilaktyczne,
- Wymiana doświadczeń z przedszkolami w Żabnicy i Hamburgu,
Zajęcia dodatkowe:
- „Olimpijczyk”- aerobic, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia sportowe,
- „Tańce wygibańce” - taniec współczesny, regionalny, towarzyski,
- „Nutki Frania i Anulki” - rytmika, muzyka, taniec, śpiew, zabawy
z instrumentami,
- „Zaczarowany świat” - zajęcia teatralno-dramowe, czytanie bajek,
- „Kształty i kolory” - zabawy plastyczno-techniczne,
- „Cuda przyrody” - obserwacje, doświadczenia i eksperymenty,
- „Cztery kółka” - zabawy matematyczne.
Ponadto:
- Warsztaty plastyczne i garncarskie,
- Wycieczki bliskie i dalekie.
3)GŁÓWNE CELE PRZEDSZKOLA:
- Zapewnienie dzieciom różnorodnych form aktywności fizycznej z uwzględnieniem zajęć z gimnastyki korekcyjnej, nauki pływania,piłki nożnej, siatkowej, lekkiej atletyki, sumo,
- Troska o zdrowie i samopoczucie dzieci,
- Wspomaganie rozwoju dzieci – praca nad indywidualnymi zdolnościami i umiejętnościami przedszkolaków. Przygotowanie ich do czynności obecnych w życiu codziennym i dalszej edukacji,
- Rozwijanie umiejętności społecznych przedszkolaków, niezbędnych do funkcjonowania z dziećmi i dorosłymi,
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej potrzebnej do odnajdywania się w nowych warunkach oraz do łagodniejszego znoszenia stresu i porażek,
- Uwrażliwienie dzieci na to co dobre i złe. Wychowanie ich tak, aby umiały zgodnie bawić się i uczyć oraz kulturalnie zwracać się do innych osób w najbliższym otoczeniu,
- Zagwarantowanie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności, samodzielności i uzdolnień,
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości artystycznych i rozwijanie umiejętności, wypowiadania się poprzez formy muzyczne,taneczne, teatralno-dramowe oraz plastyczno-techniczne,
- Kształtowanie poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej,
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich myśli w sposób jasny i zrozumiały.
4) KRYTERIA SUKCESU:
- Poszerzona oferta edukacyjna przedszkola o elementy nowatorskie i innowacyjne, programowo – eksperymentalne umożliwi wszechstronny rozwój dzieci,
- Zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola przyczyni się do promowania placówki w środowisku. Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych formach współpracy i partycypacji wielu działań,
- Podtrzymanie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole wpłynie pozytywnie na rozwój dzieci,
- Zwiększy się motywacja i zadowolenie personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
- Stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne, multimedia, sprzęt sportowy przyczyni się do rozwoju placówki,
- Właściwe rozpoznanie potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci będą sprzyjały wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci,
- Wzrośnie zakres kompetencji nauczycieli i rodziców w zakresie metod radzenia sobie w różnych sytuacjach wychowawczych.
5) PLANOWANE DZIAŁANIA NA ROK 2014/15:
Wrzesień:
- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
- Dzień Przedszkolaka – zabawy rekreacyjne w Parku Róż,
- Wyprawy turystyczno-sportowe,
- Rajski Ptak-wycieczka do mini zoo w Wawrowie,
- Nie daj się! - zawody sportowe,
- Kontynuacja czytelnictwa w Bibliotece Bolka i Lolka,
- Pomagam – akcja charytatywna, sadzenie żonkili,
- Sprzątanie Świata i naszego ogrodu.
Październik:
- Wyjście do teatru, filharmonii wg repertuaru, propozycji MCK,
- Sport to zdrowie – zumba dla każdego,
- Jabłuszko pełne snów – wycieczka do sadu,
- Chwalęcice – wycieczka do lasu i Stadniny Koni Robin,
- Dzień Misia – zabawy z misiami w MCK,
- Dzień Dyni – konkursy dla całych rodzin,
Listopad:
- Pokażę na co mnie stać! - zajęcia otwarte dla rodziców,
- Pomagam – zbieramy karmę dla zwierząt ze schroniska,
- Robimy zakupy – wycieczki do pobliskich sklepów,
- Zdrowy jak rydz – wycieczka do groty solnej,
- Moje wymarzone osiedle – konkurs plastyczny,
- Piękna jest nasza Polska – obchody listopadowego święta,
- Zabawy andrzejkowe,
- Basen.
Grudzień:
- Zimowe zmartwienie Mikołaja – mikołajkowe prezenty,
- Zjeżdżamy z górki na pazurki – zabawy na śniegu i sankach w parku,
- Choinkowe bombki – ubieramy miejską choinkę,
- Trąbki świątecznej poczty – przesyłamy życzenia świąteczne,
- Wigilijny koncert kolęd – MCK dla całych rodzin,
Styczeń:
- Noworoczny koncert – pracownicy i emeryci przedszkola,
- Pierwszy śnieg – zabawy na śniegu, zjazdy na sankach,
- Przyjemne chwile z babcią i dziadkiem,
- Tańcowanie – bal karnawałowy,
Luty:
- Kino, teatr, filharmonia - koncerty w MCK,
- Tańcowała igła z nitką – uczymy się szyć, mamy mamy do pomocy,
Marzec:
- Wiosenne porządki – prace w ogrodzie,
- Bajki, bajeczki – czytanie bajek przez aktorów gorzowskich, rodziców,
- Wycieczka do nadleśnictwa Bogdaniec – odkrycia, obserwacje, wieża widokowa,
- Święto Wiosny – tydzień talentów i aktywności – zajęcia otwarte dla rodziców,
- Wielkanocne cudeńka – rodzinny konkurs,
- Wiosna w wierszu i w piosence – widowisko dla rodziców,
Kwiecień:
- Wycieczka do Bogdańca – żyto i chleb,
- Wycieczki – obiekty użyteczności publicznej (Urząd Miasta, Urząd Marszałkowski, Biuro Promocji, Ośrodek Zdrowia, Muzeum Lubuskie, Spichlerz, Policja, Straż Pożarna, Poczta),
- Promyczek – wyprawy w nieznane,
- Pokazy i prezentacje umiejętności dzieci w różnych dziedzinach (grupa maluszków),
- Deszczowa muzyka – koncert dla rodziców w wykonaniu grupy starszaków,
- Tańce i zabawy afrykańskie, indiańskie,
Maj:
- Wycieczka na wzgórza morenowe,
- Wycieczki do Szkół Podstawowych nr 1, 17, 15 i Szkoły Muzycznej,
- Wycieczki środowiskowe – park, łąka,
- Konkursy, przeglądy między przedszkolne,
- A co mam wam śpiewać? - uroczystość z okazji Dnia Matki i Ojca,
- Warsztaty plastyczno-techniczne,
- Przedstawienia teatralne,
Czerwiec:
- Letnia olimpiada z rodzicami na stadionie AWF-u,
- Wycieczki do miejsc pracy rodziców,
- Po szerokim, wielkim świecie – wycieczki krajoznawcze,
- Przedszkolne gwiazdy – udział dzieci w konkursach, przeglądach,
- Piknik na trawie, zaproszenie przyjaciół przedszkola,
6) METODY PRACY Z DZIEĆMI: W pracy z dziećmi wykorzystujemy elementy takich metod jak:
- Metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
- Ruch Rozwijający W. Sherbone,
- Metoda I. Majchrzak – przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- Pedagogika zabawy Klanza,
- Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz,
- Metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda kierowania własną działalnością dziecka, metoda ćwiczeń utrwalających,
- Metody oglądowe: obserwacja i pokaz, osobisty przykład nauczyciela, udostępnianie sztuki/dzieł plastycznych, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystyczne utwory literackie, koncerty muzyczne,
- Metody aktywne: gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów, gimnastyka twórcza R. Labana i K.Orffa,
- Metody słowne: rozmowy, opowiadania, zagadki, objaśnienia i instrukcje, sposoby społecznego porozumiewania się,
- Metody aktywizujące: metoda przypadków, burza mózgów, giełda pomysłów, piramida priorytetów, linia czasu, gry dydaktyczne, sytuacje zadaniowe, grupy zadaniowe, symulacje, drama, metoda planowania przyszłości, metody ewaluacyjne własnej pracy, metoda projektu.
Formy pracy:
- Praca w małych zespołach,
Cotygodniowe planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z ustawą programową wychowania przedszkolnego, wybranym programem i planem rozwoju na dany rok uwzględnia:
- Nasze cele wychowania i nauczania,
- Działania zorientowane na dziecko, jego możliwości rozwojowe,
- Święta i uroczystości, tradycje przedszkola.
7) SYSTEM MOTYWACJI DZIECI DO NABYWANIA ZACHOWAŃ POŻĄDANYCH: Nagrodami w naszej placówce są:
- Pochwały nauczyciela, dyrektora przedszkola indywidualnie i wobec społeczności dziecięcej, pracowników oraz przed rodzicami,
- Nagrody rzeczowe, niespodzianki zaczarowanej szafy,
- Powierzenie dziecku ważnych ról społecznych.
Karą może być:
- Upomnienie przez nauczyciela,
- Chwilowe odsunięcie od zabawy w celu przemyślenia swojego zachowania,
- Zadośćuczynienie – naprawienie szkody,
Zasady budowania systemu motywacji:
- Dobieramy nagrody do zainteresowań i upodobań dziecka,
- Stosujemy nagrody zaraz po wystąpieniu zachowania pożądanego,
- Konsultujemy nagrody z rodzicami,
- Nagradzamy również próby wykonania czynności – wysiłek, a nie tylko efekt,
8) SYSTEM DIAGNOZOWANIA OSIĄGNIĘĆ DZIECI:
- Ciągła obserwacja dzieci podczas pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej,
- Przeprowadzanie diagnoz pedagogicznych,
- Gromadzenie danych, zapisywanie ich, wspólne wyciąganie wniosków,
- Organizacja zajęć otwartych dla rodziców – prezentacja umiejętności dzieci.
System obserwowania osiągnięć nauczycieli:
- Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
- Kompetencje, umiejętności, predyspozycje i pasje nauczycieli,
- Monitorowanie pracy, zaangażowanie i sukcesy nauczycieli,
- Doskonalenie i samodoskonalenie zgodnie z potrzebami placówki.
System informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- Dokumenty do wglądu – dyplomy, nagrody,
- Wspólne uroczystości i imprezy,
- Informacje zamieszczone na stronie internetowej oraz w szatni.
Zasady współpracy nauczycieli:
- Praca podczas Rady Pedagogicznej, WDN z p15, p16,
- Codzienna wymiana doświadczeń,
Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka:
- Rozmowy indywidualne z rodzicami,
- Pomoc w uzyskaniu fachowej porady.
Współpraca ze środowiskiem lokalnym:
- Organizowanie wyjść pozaprzedszkolnych – teatr, amfiteatr, muzea, biblioteki, galerie, szkoły, filharmonia, ośrodki sportowe.
- MCK, bliska współpraca z Zespołem Szkół Mechanicznych, prezesem SARP´u, Przedszkolami nr 15, 16, WOM, nauczycielami klas pierwszych.
9) MODEL ABSOLWENTA:
Dziecko kończące przedszkole potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia: Wykazuje:
- Chęć do nauki i poznawania świata,
- Umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania
- z posiadanych wiadomości,
- Umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałości,
- Łatwość samodzielnej pracy i współpracy w grupie,
- Umiejętność odnajdywania się w nowych warunkach oraz odporność na stres,
- Tolerancję wobec innych odmiennych postaw, przekonań.
Posiada:
- Zdolność formułowania swoich myśli w jasny i zrozumiały sposób oraz umiejętność uważnego słuchania,
- Wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia,
- Podstawową wiedzę o świecie.
Rozumie, zna, przestrzega:
- Prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- Zasady bezpieczeństwa, zasady higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
- Zasady kulturalnego funkcjonowania w społeczeństwie,
- Kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- Potrzebę otaczania przyrody troską.
Nie obawia się:
- Występować publicznie, reprezentować grupę,
- Wyróżniać się kreatywnym, twórczym myśleniem,
- Wykazywać inicjatywę w działaniu,
- Mówienia o swoich uczuciach.
Ma prawo do:
- Swobody myśli, sumienia i wyznania,
- Serdecznej miłości i ciepła,
- Spokoju i samotności, gdy odczuwa taką potrzebę,
- Rozwoju zgodnego z indywidualnymi możliwościami,
- Ochrony ze strony dorosłych i pomocy w pokonywaniu trudności,
- Wypowiadania się i dyskusji,
- Wspólnoty i solidarności w grupie,
- Zdobywania informacji i wiedzy z pomocą dorosłych,
- Badania i eksperymentowania,
- Nauki o otaczających go niebezpieczeństwach.
Koncepcja pracy przedszkola została utworzona 29 sierpnia 2013 roku. Rok 2013
Modyfikacja i realizacja we współpracy z dziećmi, rodzicami i pracownikami:
- Remont pokrycia dachowego – udział finansowy rodziców,
- Zakup pomocy do zabaw i zajęć w przedszkolu i w ogrodzie,
- Zajęcia z dogoterapii, warsztaty plastyczne i garncarskie, seanse w grocie solnej.
Rok 2014/2015
- Wydłużenie czasu pracy placówki,
- Poprawa estetyki łazienki dzieci,
- Zakup domku na plac zabaw,
- Spotkania z interesującymi osobami,
- Zajęcia z emisji głosu dla dzieci i nauczycieli,
- Udział w projektach zewnętrznych.
Planowane działania na rok 2015/2016
Wrzesień 2015:
- Uroczyste rozpoczęcie roku przedszkolnego. Powitanie dzieci. Zabawy adaptacyjne, integrujące z wykorzystaniem metody Pedagogiki Zabawy.
- Nasza Dwójeczka poznajemy zasady wspólnego przybywania w przedszkolu, ustalamy Kodeks Przedszkolaka, poznajemy prawa dziecka, ustalamy reguły obowiązujące w sali, w toalecie, na placu zabaw. Poznajemy nasze przedszkolne otoczenie - co się zmieniło.
- Dzień Przedszkolaka - zabawy rekreacyjne, sportowe w Parku Róż.
- Wyprawy krajpoznawczo-turystyczne zgodnie z planem miesięcznym.
- Dalsza kontynuacja czytelnictwa w Bibliotece Bolka i Lolka.
- Spacerkiem po Gorzowie - spacery po najbliższej okolicy.
- Pomagam - akcja charytatywna - sadzimy żonkile.
- Dzień Chłopaka.
- Sprzątanie Świata.
- Wizyty miłych gości w przedszkolu.
Październik 2015:
- Wyjście do teatru, filharmonii wg repertuaru, propozycji MCK.
- Każdy to potrafi - ćwiczenia zręcznościowe i akrobatyczne na materacu.
- Wycieczki po najbliższej okolicy - Park Siemiradzkiego, Park Róż, Park Kopernika - aktywność fizyczna - biegi, skoki, rzut do celu.
- Wycieczki organizowane przez rodziców.
- Dzień Misia - Wędrówka MISIA - zabawy z misiami w MCK.
- Dzień Dyni - coroczny konkurs dla całych rodzin.
- Zabawy Andrzejkowe.
Listopad 2015:
- Teatrzyki w przedszkolu.
- Pomagam - zbieramy karmę dla zwierząt ze schroniska i dla naszej MANI.
- Konkurs plastyczny - Idzie jesień.
- Zbiornik Pełen Emocji - zabawy wyciszające, relaksacyjne, warsztaty.
- Jak zmienia się nasze otoczenie - porządki na placu zabaw, w ogrodzie.
- Opiekujemy się naszym pomnikiem.
- Piękna jest nasza Polska - obchody Listopadowego święta.
Grudzień 2015:
- Mikołaju gdzie jesteś? - mikołajkowe prezenty.
- Hu, hu, ha nasza zima zła - zabawy na śniegu i sankach w parku.
- Choinkowe cudeńka - ubieramy miejską choinkę.
- Konkurs na najładniejszą kartkę - przesyłamy życzenia świąteczne.
- Wigilia dla całych rodzin Grupa I i II.
- Odwiedziny w Szkole Podstawowej Nr 1.
Styczeń 2016:
- Szukamy śladów na śniegu - spacerkiem po parku.
- Dla Babci i Dziadka - piosenka, Bal noworoczny dla całych Rodzin.
- Konkurs plastyczny - zimowe zabawy.
- Konkursy plastyczne - ogólnoprzedszkolne i międzyprzedszkolne.
- Ferie z klockami Lego.
Luty 2016:
- Kino, teatr, filharmonia, koncerty w MCK.
- Zabawy na śniegu - lepimy bałwana.
- Zabawy matematyczne.
- Kolorowe cuda - wykonujemy papierowe cuda.
- Zajęcie otwarte dla rodziców z języka angielskiego.
Marzec 2016:
- Sadzimy kwiatki, bratki i stokrotki.
- Wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 1.
- Widowisko dla rodziców.
- Święto Wiosny - wiosenny marsz z Przedszkolem Miejskim nr 16.
- Chciałbym mieć psa wilka lub foksteriera - dogoterapia.
- Narada żabek - wycieczka nad jezioro Błotne.
- Gry i zabawy na wesoło.
Kwiecień 2016:
- Konkurs - Róża Królową Wiatrów.
- Wycieczki - Urzędy użyteczności publicznej. Urząd Miasta, Biuro Promocji, Ośrodek Zdrowia, Muzea, do zakładu pracy rodziców.
- Wycieczka do ogrodu w Przelewicach.
- Pokazy i prezentacje umiejętności dzieci w różnych dziedzinach w maluszkach.
- Wycieczka do Parku Słowiańskiego - biegi przełajowe, zabawy sprawnościowe.
- Pokazy i prezentacje umiejętności w grupie II.
Maj 2016:
- Wycieczka do Santoka.
- Wycieczki do szkół podstawowych.
- Wycieczki środowiskowe - park, łąka.
- Konkursy, przeglądy międzyprzedszkolne.
- Uroczystość z okazji Dnia Matki i Ojca.
- Zawody lekkoatletyczne na stadionie.
- Majówka w przedszkolu.
Czerwiec 2016:
- Wycieczka - Park Górczyński.
- Wycieczki do miejsc bliskich i dalekich.
- Wycieczki sponsorowane przez rodziców.
- Udział dzieci w konkursach, przeglądach.
- Wyczaruję to co chcę - zabawy z wykorzystaniem tektur i innych materiałów.
- Pożegnanie - wycieczka, uroczyste pożegnanie z personelem. Program artystyczny.
Oferta edukacyjna 2015/2016
- Wydawictwo Szkolne PWN
- Trampolina do szkoły
- Trampolina 3 i 4 latka
|