Widzieć więcej, uczyć efektywniej, czyli jak odnaleźć drogę do dziecka
Strona dla wnikliwych 
(plik w formacie PDF, 1,13MB)
W swojej pracy korzystamy z koncepcji pracy pedagogicznej Danuty Waloszek zwanej przez autorkę " emancypacyjną koncepcją człowieka wyzwolonego ze schematów ". Jest to propozycja edukacji podmiotowej bazującej na możliwościach dziecka, polegająca na wspomaganiu go poprzez oferty wspólnych działań dzieci i nauczycieli.
Nasze przedszkole ma do spełnienia dwie funkcje wobec dziecka:
Diagnostyczno - prognostyczno - kształcącą
Zabawową
Zadania wynikające z pierwszej funkcji to m.in.:
- ciągłe systematyczne rozpoznawanie możliwości dziecka, wspomaganie i ukierunkowywanie jego rozwoju zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami,
- prowokowanie go do realizacji coraz trudniejszych zadań, ale nie przekraczających jego możliwości,
- dodawanie odwagi, przygotowanie do życia poprzez mobilizację własnej aktywności,
- rozwijanie specyficznych dla konkretnego dziecka uzdolnień.
Zależy nam na tym aby podkreślić wyjątkowość każdego przedszkolaka i znaleźć taki obszar w którym będzie czuł się podziwiany.
- organizowanie wielu spotkań integracyjnych, podczas których, każde z naszych dzieci ma możliwość zaprezentowania się przed rodzicami, znajomymi lub po prostu przed przyjaciółmi,
- nasze dzieci mogą zawsze liczyć na dyskretną i subtelną pomoc nauczycielek w swoim wysiłku poznawania świata.
Zadania wynikające z drugiej funkcji to m.in.:
- dawanie milusińskim szansy na przeżycie radości, spontaniczności i samodzielności działania,
- wprowadzenie zadań rozwijających i kształtujących osobowość dziecka oraz zadań związanych z powinnościami wobec wspólnot do których należy,
- ważne dla nas jest także wzmocnienie poczucia kompetencji oraz poczucia własnej wartości dziecka.

Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu Miejskim Nr 2 przy ulicy Drzymały 26 A w Gorzowie
Ramowy rozkład dnia uwzględniający czas form aktywności dzieci zgodnie z podstawą programową
6.30 - 8.00 - Swobodna aktywność w kącikach zainteresowań, zgodnie z potrzebami dzieci.
8.00 - 13.00 - Zabawy ruchowe organizowane przez nauczyciela, w tym z uwzględnieniem pomysłów dzieci:
- zabawy ruchowe z dominantą elementu ruchu,
- zabawy muzyczno-taneczne,
- integracyjno-ruchowe,
- ruch przy muzyce.
8.30 - 9.00 - Czynności przygotowujące do śniadania i śniadanie:
- higieniczne,
- organizacyjno-porządkowe,
- zwyczajowo-kulturowe.
9.00 - 9.30 - Swobodne zabawy dzieci: samodzielne i zespołowe w kącikach zainteresowań:
- zabawy konstrukcyjne,
- zabawy manipulacyjne,
- rozwijające mowę,
- ćwiczące koncentrację uwagi,
- rozwijające logiczne myślenie,
- kształtujące umiejętność współdziałania,
- rozwijające kompetencje komunikacyjne.
9.30 - 9.40 - Zabawa relaksacyjno-koncentrująca z wykorzystaniem muzyki aktywizującej odpoczynek, wyobraźnię i sprzyjającej wyciszeniu.
9.40 - 10.15 - Zajęcia poznawczo-wychowawcze (zespołowe, grupowe) - cykliczne zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej, planu pracy, programu, koncepcji, wykorzystanie metod: metod aktywizujących (Burza mózgów, mapa pojęciowa, piramida priorytetów, metoda przypadków, linia czasu, dyskusja dydaktyczna, metaplan, "Za i przeciw", metoda projektu, symulacje, drama, grupy zadaniowe, stacje zadaniowe, sesje "Bierz i daj", gry planszowe),
- metoda dobrego startu - wg M. Bogdanowicz,
- dziecięca matematyka - wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
- ruch rozwijający W. Scherborne,
- zajęcia sensomotoryczne,
- zajęcia teatralne,
- zajęcia profilaktyczne,
- zajęcia grafomotoryczne,
- zajęcia rozwijające aktywność twórczą,
- realizacja projektów,
- zajęcia sprawnościowe i sportowe.
10.00 - 11.30 - Czynności przygotowujące do drugiego śniadania; czynności przygotowujące wyjście dzieci na plac zabaw:
- czynności fizjologiczne,
- ustalenie zasad zabaw na placu zabaw,
- określenie części garderoby adekwatnej do pogody.
10.00 - 12.00 - Zabawy na placu zabaw:
- swobodne zabawy z wykorzystaniem urządzeń ogrodowych i sprzętu sportowego,
- prowadzenie obserwacji przyrodniczych, doświadczeń,
- gry i zabawy sportowe (zespołowe, grupowe, międzygrupowe).
12.00 - 12.30 - Czynności przygotowujące do spożycia obiadu i obiad.
12.30 - 14.00 - Odpoczynek - relaksacja (higiena układu nerwowego) dla dzieci "śpioszków":
- słuchanie muzyki,
- słuchanie bajek,
- słuchanie dźwięków przyrody (z płyty).
Dla pozostałych dzieci:
- zabawy dźwiękonaśladowcze,
- swobodna aktywności dzieci wg ich pomysłów i zainteresowań,
- zabawy i gry indywidualne, zespołowe,
- zabawy ruchowe: spontaniczne i kierowane, zabawy na placu zabaw, spacery, wycieczki.
14.00 - 14.30 - Czynności przygotowujące do obiadu II danie.
14.30 - 16.30 - Swobodne zabawy na placu zabaw; swobodne zabawy na sali, od godz. 15.00 grupy łączone.

|